تندرستی

 

      علم تندرستی شاخه پزشکی از علوم کاربردی است که با سلامتی انسان و حیوان سر و کار

 

دارد.علم تندرستی بر دو قسم است : مطالعه، تحقیق، و دانش سلامتی و دیگری، به کار بردن آن

 

 

علم برای توسعه سلامتی، درمان بیماری، و فهمیدن چگونگی عملکرد انسانها و جانوران. تحقیق در

 

علم تن درستی بر پایه علوم محض زیست شناسی، شیمی و فیزیک و همچنین علوم اجتماعی(مثلا

 

جامعه شناسی پزشکی)، قرار دارد.
گستره وسیعی از حوزه های سنتی علوم تندرستی وجود دارد. متداول ترین آنها عبارتند از: پزشکی،

 

پرستاری، مامائی، و اشکال مختلفی از درمانی ها که برای کامل کردن فرایند بهبودی و بازیابی قابل

 

قبول فعالیت (مانند کار درمانی، گفتاردرمانی...) به کار می روند. علم تندرستی شامل مطالعه و عمل

 

به جلوگیری و درمان بیماری ها و اختلالهای انسان می باشد.

 

ورزش به فعالیتها یا مهارتهای عادی جسمانی‌ای گفته می‌شود که بر پایه یک رشته قوانین مورد

 

 

توافق همگانی و با اهداف تفریحی، یا برای مسابقه ،نشاط شخصی، دستیابی به ورزیدگی، مهارت

 

جویی یا آمیزه‌ای از این اهداف انجام می‌گیرد.

 

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، تعریف ورزش به هدف و منظور از انجام آن بستگی دارد. رشته‌های

 

فراوانی در ورزش وجود دارند و مردم زمان و هزینه زیادی را چه به عنوان شرکت کننده و چه به عنوان

 

تماشاگر صرف ورزش می‌کنند. ورزش و ورزش کردن طی سالیان طولانی از قالب یک تفریح و

 

سرگرمی به قالب یک حرفه و فعالیت درآمده است و تعداد بیشماری از ورزشکاران حرفه‌ای در

 

سراسر جهان از طریق ورزش به ثروت و زندگی رسیده اند. این یکی دیگر از خصوصیات ورزش به شمار می‌آید.


واژه‌ ورزش‌ که از دیرباز معنای تمرین و ممارست داشت به هنگام‌ تصویب‌ «قانون‌ ورزش‌ اجباری‌ در مد

 

ارس‌» در 16 شهریور ماه‌ 1306 خ‌ به طور رسمی به معنای امروزی وارد قاموس‌ واژگان‌ دولتی‌ ایران‌ شده‌ است‌.


چرا ورزش؟


با افزایش سن تغییرات متعددی در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود. قلب ، ریه ها، سیستم

 

عصبی، عضلات و استخوان ها دچار تغییرات ناشی از افزایش سن می شوند

قدرت عضلهٔ قلب کاهش می یابد.

 


▪ ظرفیت ریه برای جذب اکسیژن کم می شود.


اگر تحرک و ورزش نداشته باشیم:


▪ عضلات ضعیف می شوند.


▪ کارایی مفاصل کم می شود.


▪ استخوان ها پوک می شوند.

 

چه نوع ورزش هایی مفید هستند؟


▪ انواع تمرینات ورزشی


انجام شش نوع تمرینات ورزشی برای شما مفید است. تمرینات گرم کننده، تمرینات استقامتی

 

(هوازی)، تمرینات انعطاف پذیری، تمرینات حفظ تعادل ، تمرینات قدرتی و تمرینات انقباضی ایستا.

ورزش کردن عکس عمل خوردن است ، با ورزش کردن کالری های خود را می سوزانید . در حقیقت

 

بدن شما با سوزاندن کالری می تواند کار کند . این کالریها بدن را گرم ، قلب را درحال پمپاژ و خون را

 

در حال گردش نگه می دارد . کالری های مصرف شده شما را در حال تحریک و تحرک نگه می دارد ،

 

مثل پیاده روی ، کارکردن ، از پله بالارفتن و یا هر فعالیتی که انتخاب می کنید . هر چه بیشتر حرکت

 

کنید بیشتر کالری می سوزانید ، در نتیجه بیشتر وزن از دست می دهید . با 1 مایل پیاده روی

 

همانقدر کالری می سوزانید که با همان فاصله دویدن اما فقط از نظر زمان اختلاف دارد .

 

 برای حفظ سلامت روان هم ورزش کنید!


ورزش احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را نیز کاهش می‌دهد ، از خطر سرطان‌های

 

مختلف جلوگیری می‌کند، باعث کاهش فشار خون ، بهبود متابولیسم، کاهش مشکلات مرتبط با

 

دیابت، کمک به حفظ تراکم استخوان و ارتقای سیستم ایمنی می‌شود.


اما آیا می‌دانید که ورزش برای سر نیز سودمند است. شایع‌ترین درمان‌ها برای افسردگی روان

 

درمانی و دارودرمانی هستند. روانشناسان دریافته‌اند انجام حرکت ورزشی می‌تواند سومین راه

 

درمان افسردگی به شمار آید

براساس تحقیقات انجام شده، افرادی که بیشتر روز را پشت رایانه‌های خود هستند، ممکن است

تمایل داشته

باشند وب سایت‌هایی مرتبط با حفظ تناسب اندام را پیدا کنند و به این ترتیب به سلامت خود کمک کنند.

محققان دریافته‌اند که نرمش‌های موجود در اینترنت برای کاربران بسیار موثر بوده است. در طول مطالعاتی

 

که در این زمینه و در مدت یک سال انجام شده است، کاربران اینترنت هر هفته بین 80 تا 90 دقیقه با تمرینات

 

ورزشی که در اینترنت با آنها برخورد کردند ورزش کرده‌اند.



این یافته‌ها بسیار مهم هستند، چراکه نشان دهنده این مطلب است که میلیون‌ها کاربر اینترنتی

 

می‌توانند به

 

وسیله ابزاری که همیشه به بی‌تحرکی متهم بوده، به حفظ تناسب اندام خود بپردازند.



دکتر بیس اچ. مارکس که این تحقیقات را انجام داده است در مقاله‌ای اعلام کرده که در سال 2006، 147

 

 میلیون نفر کاربر اینترنتی جوان در ایالات متحده ثبت شده‌اند. در ایالات متحده، افرادی که کارشان

 

پشت صندلی است، در حدود 80میلیون نفر هستند.

 

دکتر مارکس و همکارانش نتایج بررسی‌ خود را در نشریه پزشکی بین‌المللی منتشر کرده‌اند که در

 

این بررسی 249 کاربر جوان که تمام مدت زمان کار به صورت نشسته با رایانه خود کار کرده بودند را

 

به طور اتفاقی و از میان سه گروه انتخاب کردند.



گروه اول از وب سایت‌های که توسط متخصصان اداره می‌شد استفاده کردند تا فعالیت‌های ورزشی

 

موجود در آن وب‌سایت‌ها را انجام دهند. گروه دوم لینک‌های سازمان‌های معروف ورزشی و حفظ

 

تناسب اندام در اختیارشان قرار گرفت و گروه سوم تنها به وسیله نامه‌های الکترونیکی مقالاتی

 

مرتبط با حفظ تناسب اندام دریافت کردند.



کاربران در این سه گروه به طور مرتب به سوالاتی پاسخ داده و با گروه محقق در ارتباط بودند تا نتایج

 

دقیقی از کارشان به دست آید.

 

پس از یک سال تمامی گروه‌ها تقریباً عملکرد خوبی داشتند. افرادی که دسترسی به وب‌سایت‌ها

 

برایشان فراهم شده بود، به طور متوسط در هفته 90 دقیقه ورزش می‌کردند.

 

در مجموع گروه‌های شرکت کننده در این بررسی به طور متوسط هفته‌ای 30 دقیقه ورزش کرده‌اند.

به باور تیم تحقیق، باید بررسی‌های بیشتری در زمینه تاثیر اینترنت بر ورزش کاربران اینترنتی صورت

 

گیرد و قدرت اینترنت بر کاربرانی که همیشه در پشت این وسیله نشسته و از صندلی‌های خود جدا

 

نمی‌شوند مورد بررسی قرار گیرد.



بهترین نرم افزارها

کد های جاوا برای وبلاگ